Az elmúlt napokban számos kérdés érkezett cégünkhöz az új hatósági kérdésadatbankkal kapcsolatban, amelyekre nyilvánosan is szeretnénk érdemben válaszolni. Engedjék meg, hogy ezeket a közérdeklődésre számot tartó, hasznos információkat egy konkrét sajtómegkeresésre adott válasszal összevonva adjuk meg az alábbiak szerint.
Tisztelt Szerkesztő Úr!
Engedje meg, hogy kérdéseire a válaszokat az érintett terület szélesebb körű bemutatását követően és más, hozzánk beérkezett kérdések figyelembevételével, komplex módon adjuk meg az alábbiak szerint.
Az „úthasználók oktatásának és képzésének javításával” kapcsolatos általános kérdések
Mint Ön előtt is ismert, az Európai Unió az EUMSZ 91. cikkében (Lisszaboni Szerződés VI. fejezete) meghatározott célok és felhatalmazás alapján közös európai közlekedésbiztonsági térség létrehozását tervezi a 2010–2020-as évtizedben. A kérdés főként nemzeti hatáskörbe tartozik. A tagállami és európai intézkedések elsősorban az úthasználók oktatásának és képzésének javítását, a közúti közlekedésbiztonsági szabályok alkalmazásának hatékonyabb ellenőrzését, a közúti infrastruktúrák biztonságosabbá tételét, a járművek biztonságának növelését, az intelligens közlekedési rendszerek használatának előmozdítását, a sürgősségi segélyszolgálatok és a baleseti ellátás javítását, valamint a veszélyeztetett úthasználók, közöttük a gyalogosok és a kerékpárosok védelmét szolgálják. A politikai iránymutatások végrehajtása a tagállamok és az Európai Bizottság közötti nyitott együttműködés keretében történik. A megosztott felelősség és a szubszidiaritás elve szerint a politikai iránymutatások a célok meghatározásával igazítják útba a nemzeti és helyi stratégiákat: a tagállamokat egyedi célkitűzéseket tartalmazó nemzeti programok indítására kérik fel.
Az Európai Bizottság 3. Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Programja azt a cél tűzte ki, hogy 2010 végéig – egy évtized alatt – a felére csökkentse az Európai Unió útjain bekövetkezett halálos balesetek számát. Bár a kitűzött célt a megszabott határidőn belül nem sikerült teljes mértékben megvalósítani, a Bizottság „A közúti közlekedésbiztonság európai térsége felé: a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos politikai iránymutatás a 2011 és 2020 közötti időszakra” című, 2010. július 20-án közzétett közleményében a közúti balesetekben elhunytak számának jelentős csökkenésére rámutató, pozitív mérleget vont. A 2011. március 28-án közzétett új fehér könyv pedig 2020-ra ismételten kitűzi azon cél megvalósítását, hogy a közúti balesetekben elhunytak száma – egy évtized alatt – a felére csökkenjen, 2050-re pedig már azt irányozza elő, hogy halálos kimenetelű közúti baleset egyáltalán ne forduljon elő. A Bizottság politikai iránymutatásaiban meghatározott célok és célkitűzések elérését nemzeti és európai szintű intézkedésekkel látja megvalósíthatónak.
Az Európai Bizottság által meghatározott célok és célkitűzések megvalósításának okán a tagállamok és a Bizottság több nemzetközi projektet indított és támogat. Engedje meg, hogy példaként felhívjam a figyelmét az európai ICT-DRV projektre, amely célul tűzi ki többek között, hogy a hivatásos járművezetők európai alap- és továbbképzésének (szakképzés) területén elősegítse a technológia-alapú képzés fejlődését és elterjedését, a magas színvonalú számítógépes alapú távoktatási („e-learning”) és szimulátoros képzések alkalmazását, alkalmazhatóságát. A projekt keretében Potsdamban (DE) 2015 februárjában egy interdiszciplináris konferencia kerül megrendezésre, amely – összhangban az EU-s célokkal, törekvésekkel és szabályozással (pl. 2003/59 / EK irányelv) – platformot biztosít a munkaadók, szolgáltatók, kutatók valamint az állami szervek, továbbá a szimulátor és az e-learning fejlesztők számára, amelynek keretében megvitathatják a hivatásos gépkocsivezetők szakmai oktatásának és képzésének hatékony, magas színvonalú és korszerű számítógépes távoktatással (e-learning) és szimulátoros képzések alkalmazásával történő megvalósulása lehetőségeit, szabályozását és az arra vonatkozó minőségi követelményeket.
Más tagállamokhoz hasonlóan hazánkban is hosszabb ideje folyik – összhangban az Európai Bizottság által megfogalmazott célkitűzésekkel és elvárásokkal – a nemzeti képzési és vizsgáztatási rendszer(ek) fejlesztésével kapcsolatos munka és szabályozás. A Bajnai-kormány a 179/2010-es kormányrendeletében szabályozta a távoktatás („e-learning”) alkalmazhatóságát és többek között kimondta, hogy: „[…]elméleti tanfolyami, szaktanfolyami oktatás tanteremben vagy távoktatással („e-learning”) végezhető.”, továbbá előírta, hogy létre kell hozni a „[…]a közúti járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló miniszteri rendeletben meghatározott Közlekedési Szakértői Testületet.”. A 2010-ben megalakuló második Orbán-kormány a 179/2010-es kormányrendeletet visszavonva 2010. december 20-án a Kkt-ban (a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény) szabályozta (lásd.: 18. és 47. §-ok) a kérdést. A törvénymódosítás záró szavazásán – figyelemmel az Európai Bizottság célkitűzéseire, továbbá a társadalmi célokra, elvárásokra is – a képviselők közel 88%-a (elsöprő többsége) szavazott igennel.
Az E-Educatio Információtechnológia Zrt. (e-EDU) 2009-es megalakulását követően célul tűzte ki, hogy szerepet vállaljon abban, hogy – az EU-s célkitűzésekkel összhangban – hazánkban is meghonosodjon – a közúti járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzésének és továbbképzésének területén – a korszerű zárt rendszerű elektronikus távoktatás (e-learning). Az e-EDU megalakulása óta komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a területen dolgozó szakembereket, kutatókat összegyűjtve és velük együttműködve folyamatosan fejlessze alkalmazott technológiáját, tudásbázisát, oktatási módszertanát, tananyagait és kérdésadatbankjait. A feladat nagyságára jellemző, hogy a 2009 óta folyó megfeszített munka és a 2010. december 20-án elfogadott törvényi szabályozás ellenére csak 2012 tavaszán tudtuk akkreditáltatni képzési rendszerünket és képzéseinket. Ez a fejlesztés jelenleg is tovább folyik annak érdekében, hogy hazai felhasználóink (képzőszervek és tanulók) számára a lehető legjobb – reményeink és célkitűzéseink szerint világszínvonalú – képzést tudjuk biztosítani. Az e-EDU nem titkolt célja, hogy a felhalmozott ismereteire, tudásbázisára és tapasztalataira építve – ideértve többek között a fejlesztői környezetben kidolgozott oktatási anyagainkat, benne a képeinket, szimulációinkat, videóinkat, tesztkérdéseinket – a nem túl távoli jövőben – figyelemmel az EU és az Európai Bizottság céljaira és célkitűzésire – kiléphessen a nemzetközi virtuális oktatási („e-learning”) térbe is.
A hazai közlekedési oktatás, nevelés, a közlekedési kultúra és a közlekedésbiztonság ügye – az Európai Bizottság által közzétett politikai iránymutatásokban meghatározott, célok és célkitűzések valamint a nemzeti és európai szintű intézkedések hatásra – az elmúlt években – köszönhetően a kormányzati és civil kezdeményezéseknek, törekvéseknek – fölébredni látszik Csipkerózsika-álmából. A Kkt. 1988-as kihirdetése óta tartalmazza, hogy: „A közlekedés biztonságának fokozása, a közlekedési kultúra növelése, a közlekedési szabályok és a helyes közlekedési magatartásformák megismertetése érdekében rendszeressé kell tenni az erre irányuló nevelést, oktatást, felvilágosító- és propagandamunkát.” {Kkt 17. §}. Ennek egyik fontos területe a közúti járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzése és vizsgáztatása, de talán ugyanilyen fontos a közoktatási intézményekbe járó gyermekek és családtagjaik, azaz a közlekedők szemléletformáló képzése és továbbképzése is.
A fentiek figyelembevételével a 2015. január 1. előtt alkalmazott vizsgakérdés-adatbanknak (korábbi kérdésadatbank) két súlyos hiányosságát szeretném kiemelni:
- A korábbi kérdésadatbank elavult, sok esetben 20-30 éves kérdéseivel – ideértve, de nem kizárólagosan a kérdések által visszakérdezett ismeretanyag megfelelőségét, korszerűségét és a képi ábrázolások minőségét – nem lehet megfelelni az Európai Bizottság által is megfogalmazott céloknak. Az ezzel kapcsolatos konszenzusos közvélekedést a sajtóban is nyomon lehet követni.
- A korábbi kérdésadatbank véleményünk szerint a pedagógiailag szükségesnél jóval kevesebb kérdést tartalmazott. A szakmai fórumokon és a sajtóban is részletesen elemzett hibás és káros gyakorlat szerint az autósiskolák korábban széles körben alkalmazhatták és alkalmazták a vizsgacentrikus, azaz elsősorban a korábbi kérdésadatbank bemagolását, bemagoltatását célzó – megfelelő és valós tudást nem biztosító – oktatási módszertant.
A közúti járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának fejlesztése – tekintettel a képzések folyamatosságára és a képzettek nagy számára – fokozatosan valósulhat meg. A szerkezeti és üzemeltetési képzéseknél például be kell vezetni a járművezetés és ezzel a közlekedés biztonságának növelését szolgáló – az EU által is szorgalmazott és támogatott – intelligens jármű- és közlekedési rendszerek (pl. ABS, ASR, ESP, ACC stb.) fogalmát, használatát és sajátosságait is oktató korszerű ismeretanyagokat. Másrészt ki kell vezetni, vagy át kell fogalmazni a – korábbi kérdésadatbankban is szereplő – korszerűtlen és ma már nem, vagy elenyésző mértékben alkalmazott, illetve alkalmazható ismeretanyagokat (pl. fékerőszabályzó, savas akkumulátor, ékszíjfeszítés stb.). Ez annál is inkább fontos, mert ha – hatósági kérdés hiányában – nem vagy nem megfelelő részletességgel oktatjuk a már hivatkozott intelligens járműrendszereket (pl. ABS, ASR, ESP), akkor a hagyományos vezetéstechnikai ismeretek (pl. ellenkormányzás) gyakorlati alkalmazása éppenséggel megzavarja a korszerű rendszereket, illetve csökkentheti beavatkozásuk hatékonyságát.
Az e-EDU egyetért a Kormány és a Bizottság céljaival, továbbá azon képzőszervekkel, akik hisznek abban, hogy – a bizottsági, kormányzati és társadalmi elvárások figyelembevételével – fontos és szükséges a tanulók megfelelő, azaz korszerű ismereteket tartalmazó és azt ténylegesen át is adó képzése, és hogy ehhez a képzések fejlesztése is szükséges. Álláspontunk szerint a képzések színvonalának elvárt fejelődése, fejlesztése nehezen képzelhető el a vizsgakérdés-adatbankok korszerűsítése és fejlesztése nélkül.
Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy a képzés és a vizsgáztatás ismeretanyaga (kérdésadatbank) csak együtt és fokozatosan fejleszthető, módosítható, mert a különböző kategóriákhoz tartozó nyomtatott tananyagoknak, „KRESZ” tankönyveknek és a szakoktatóknak is időt kell hagyni, hogy felkészüljenek a képzés(ük) korszerűsítésére. A fenti elveket és célokat az e-EDU figyelembe vette a hatóságnak átadott vizsgakérdések összeválogatásánál, illetve ezzel párhuzamosan együttműködést ajánlott / kezdett a tankönyvszerzőkkel és -kiadókkal a „KRESZ” tankönyvek ismeretanyagának folyamatos és jelentős korszerűsítése érdekében.
Engedje meg, hogy a fenti gondolatokra is támaszkodva a továbbiakban konkrét kérdéseire is választ adjunk:
- „Miért végzi cégük ingyen az adatbank összeállítását és karbantartását?”
Mint fentebb kifejtettük, az e-EDU-nak – oktatási tevékenysége okán – a múltban és jelenleg is megfelelő mennyiségben rendelkezésére álltak és állnak korszerű tesztkérdések (kérdésadatbankok) és – összhangban a Bizottság és a kormány célkitűzéseivel és tekintettel a közlekedés technológiájában, valamint az oktatás módszertanában tapasztalható gyors fejlődésre – az e-EDU folyamatosan korszerűsíti tananyagainak ismeretanyagát és ezzel párhuzamosan kérdésadatbankjait is. Ebből következik, hogy a kérdések Ön által hivatkozott összeállítása, karbantartása és fejlesztése egyrészt korábban már megtörtént, másrészt a továbbiakban is szükséges az e-EDU tananyagainak folyamatos fejlesztéséhez. Ez a tevékenység tehát nem jár plusz költséggel, illetve erőforrásigénnyel az e-EDU számára.
- „Más autósiskoláknak lesz hozzáférésük az adatbankhoz? Milyen összegért kívánnak ehhez hozzáférést biztosítani?”
- „Elérhetőek lesznek a honlapjukon a válaszok is? (edukresz.hu)”
Amint az az Ön kérdéseiből is kiolvasható: a kérdésadatbankhoz most is biztosított mindenki számára a hozzáférés. Az e-EDU által biztosított többszintű hozzáférés nem csak az autósiskolákra van korlátozva, hanem bárki (tanulók, érdeklődök is) hozzáférhetnek az új kérdésbank kérdéseihez. Bizonyára Ön előtt is ismert, hogy 2015. január 1. előtt a korábbi hatósági kérdésekhez és válaszokhoz (kérdésadatbank) elektronikusan kizárólag egy adott cég által forgalmazott „teszt CD” megvásárlásával lehetett 5-10.000 Ft-os áron hozzájutni a képzőszerveken keresztül. Az e-EDU komoly előrelépésnek tartja és kötelezettséget is vállalt arra, hogy minden „érdeklődő” (pl. autósiskolák, tanulók) a továbbiakban térítésmentesen és korlátozás nélkül hozzáférjen az új kérdésadatbank kérdéseihez a www.edukresz.hu portálon.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy az e-EDU a korábbiakban nem forgalmazta és nem ajánlotta a „teszt CD”-t tanulói számára, és az országos átlagot jóval meghaladó vizsgasikerességi mutatóját e-learning képzéseinek magas színvonalával érte el. A nemzetközi gyakorlat és a pedagógia tudománya szerint elsősorban nem a vizsgakérdések és a válaszok gyakoroltatásával lehet biztos, használható tudáshoz juttatni a tanulókat.
Az e-EDU álláspontja szerint a közúti járművezetők esetében is lehetséges a tanulók megfelelő és magas színvonalú képzése (akár tanteremben, akár távoktatási formában), ha rendelkezésre állnak a korszerű ismereteket tartalmazó „KRESZ” tankönyvek, e-learning képzések, ezek tudásbázisára épülnek az oktatások, és ezen korszerű ismeretekre kérdeznek rá a vizsgakérdések. Az e-EDU jogos igénynek és elvárásnak tekinti, hogy a „KRESZ” tankönyvek korszerűsítéséig az elméleti szakoktatóknak és minden érdeklődőnek ingyenesen kell hozzáférni az elméleti kérdésadatbankok válaszaihoz is. Erre tekintettel az e-EDU mindaddig biztosítani kívánja és fogja a SZAKOE honlapján keresztül a teljes kérdésadatbankhoz (kérdések és válaszok) történő térítésmentes hozzáférést, amíg a könyvpiacon beszerezhető „KRESZ” könyvek korszerűsítése nem valósul meg és nem lesz elérhető, hozzáférhető a nyomtatott tankönyvekben is a korszerű tudásbázis.
A fentiekből következően az e-EDU álláspontja szerint hosszabb ideig lesz szükséges biztosítani a teljes kérdésadatbankhoz (kérdések és válaszok) történő, jelenleg is térítésmentes hozzáférést.
- „Miért a SZAKOE kapott egyedüliként lehetőséget eddig a kérdéssor használatára? Az ott megadott regisztrációs adatokat cégük felhasználhatja?”
A kérdés nagyon egyszerűen megválaszolható: a SZAKOE volt az egyetlen érdekképviselet, amely kérte, hogy térítésmentesen közzétehesse a teljes kérdésadatbankot (kérdések és válaszok), illetve felajánlotta ezzel kapcsolatosan a közreműködését. Ennek a közreműködésnek köszönhetően a hozzáférés lehetősége, illetve az azzal kapcsolatos információ gyorsan és hatékonyan jutott el a járművezető képzéssel foglalkozó valamennyi szakemberhez és közvetítésükkel a tanulókhoz is.
A regisztrációs adatokat cégünk nem kapja meg és így nem is használhatja fel. A SZAKOE-től kapott tájékoztatás szerint az önkéntes regisztrációt– ismereteink szerint a SZAKOE nem ellenőrzi a WEB-es regisztrációkor megadott adatok valóságtartalmát – azért vezette be, hogy érdekképviseletként megkérdezze, összegyűjtse és kategorizálja az új kérdésadatbankkal kapcsolatos véleményeket, továbbá monitorozza annak a képzések fejlődésére gyakorolt hatását. Az e-EDU a többi képzőszervhez és érdeklődőhöz hasonlóan kizárólag a SZAKOE ezzel kapcsolatos nyilvános érdekképviseleti kommunikációjából szerez, szerezhet tudomást a szakma és a tanulók – SZAKOE által összegzett – véleményéről, álláspontjáról.
Tisztelettel
dr. Szőcs Károly
vezérigazgató
E-Educatio Zrt.